Suuri probleeme ei lahendata üksinda: koostöö aitab näha ja luua tervikpilti
23. Aug 2022
Teadus on järjest interdistsiplinaarsem ja koos tegutsedes oskame keerukaid nähtusi paremini selgitada. Inforohkes maailmas saab koos ka läbimõeldumalt tegutseda, et publiku tähelepanu köita. Seetõttu oligi selleaastase miks.ee suvekooli keskmes koostöö – üksteise, ettevõtete ja erinevate valdkondadega.
Ka suvekooli korraldaja Eesti Teadusagentuur ise pakub teaduse populariseerijatele mitmeid võimalusi koostööks ja info teadlikumaks levitamiseks Lisaks juba tuttavale miks.ee portaalile saavad huvilised kasutada ja täiendada ka inseneeriapuud, mille eesmärk on tutvustada noortele inseneeria valdkonna mitmekesiseid töövõimalusi ja julgustada neid tegema teadlikke karjäärivalikuid.
Haridusdisaini Keskuse juhi Merike Rehepapi hinnangul kipume me probleemide lahendamisel jääma pealiskaudseks või keskenduma üksikutele tükkidele – me ei taju tervikut. Haridusdisaini mudeli keskmes on soovitud mõju saavutamine. Selleni jõutakse läbi koostöö, saades selgeks, mis meid motiveerib, millised on meie väärtused ja oskused. Muide, lisaks teistele tuleb osata teha koostööd ka iseendaga!
Annely Tank Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist tutvustas, et Eestis on 145 000 ettevõtet, kellest kõik on ka potentsiaalsed koostööpartnerid. Koostöövõimalusi pakuvad ka ettevõtteid koondavad erialaliidud. Ent koostööhuvilisel tasub silmas pidada, et erinevate ettevõtete ja liitude fookus on erinev – mõtle läbi, kes on just sulle sobiv partner!
Palju räägitakse innovatsiooni-, digi- ja rohevaldkonna arendamisest, ent lisaks neile tuleb toetada ka haridust. Just seetõttu ongi õpetajate julgustamine Eesti Energia jaoks järelkasvu alustalaks, selgitas Eesti Energia vesiniku projektijuht Jüri-Mikk Udam. Nii on näiteks käima lükatud programm „Lae end“ põhikooli füüsikaõpetajate märkamiseks ja tunnustamiseks ning loodud õppematerjale tundide
mitmekesistamiseks.
Rakett69 produtsent Kalev Smidt tõdes, et saatetiimil on olnud pikaajaline edukas koostöö nendega, kellega räägitakse ühist keelt. Kuidas sarnaste väärtustega inimesi leida? Räägi nendega! Smidt soovitas kõigil koostööhuvilistel kõigepealt enda ümber vaadata – võib-olla peitub hea koostööpartner just seal!
Koostöösoovijast jääb hea mulje, kui ta on teinud eeltööd: viinud end kurssi, millega potentsiaalne partner tegeleb või pakkunud välja, kuidas ta ise lahendaks probleemi, mille osas abi küsib. Ettevõtjat huvitab väga, kui palju kulub projektiks aega, raha ja inimressurssi. Oluline märksõna on „väärtuspakkumine“: mõtle hoolikalt läbi, mis on su projekti mõju ja mida sina saad ettevõtjale vastu pakkuda. Ja sisuline või „kastist välja“ koostööpakkumine on enamasti tulemuslikum, kui lihtsalt raha küsimine!
„Kui sa ei suuda ühe lausega öelda, mida sa teed, siis pole sa ise sellest aru saanud,“ rõhutas Vaido Mikheim (Startup Estonia), kes tutvustas suvekoolis pitchimist ehk oma ideede lühikest ja tõhusat tutvustamist. Ka poole minutiga saab välja kõige olulisema, nii et sellest saab aru ka valdkonnakauge inimene. Koostööpartnerilt tasub küsida tagasisidet: näiteks paluda nimetada, mis talle koostöö juures meeldis, millest ta aru ei saanud või mida edaspidi paremini teha.
Suvekooli lõppettekandes näitas Eesti Maaülikooli teadur Triinu Remmel, et koostöö toimib edukalt ka taimeriigis. Kas teadsid, et taimed reageerivad rohkem oma lähisugulaste lõhnasignaalidele? Või et nad eritavad lõhna rohkem siis, kui neil on probleem – näiteks on vaja ligi meelitada tolmeldaja.
Pärast inspireerivaid ettekandeid said osalejad uusi teadmisi kohe praktikas katsetada – nii üksteise hulgast uusi koostööpartnereid otsides kui ka põnevates töötubades osaledes. Nii sai näiteks origami-stiilis voltides lõimida loogikat ja matemaatikat või kuulata, kuidas ühendab erinevaid õppeaineid Loodusmuuseumi haridusprogramm, üllatuda mustas kastis, proovida ettevõtja töövõtteid, disainida õpiteekondi ning uurida, kuidas tehnoloogia toel laste arengut toetada.
Miks.ee suvekooli ettekandeid saad vaadata miks.ee/suvekool.
Avaldatud: 23.08.2022
Autor: Kai Kaljumäe